Sporten en Griep

Wat te doen?

In deze periode van het jaar komen griep en verkoudheid regelmatig voor. Kun je gewoon door sporten of niet en hoe snel kun je jouw training weer hervatten na ziek zijn? Griepje en verkoudheid worden al snel door elkaar gegooid, maar het zijn 2 verschillende ziekten veroorzaakt door verschillende virussen. Als de griep heerst, is besmetting nauwelijks te voorkomen. Het virus zit in speekseldeeltjes in de lucht tijden niezen/hoesten of verspreidt zich via de handen. Verkoudheid is een infectieziekte die zich kenmerkt door niezen, moeheid, loopneus, keelpijn, oorpijn, hoesten, koorts enz. Griep is een virusinfectie veroorzaakt door influenzavirus en leidt tot heviger symptomen die het hele lichaam treffen zoals koorts, vermoeidheid, echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten.

Natuurlijk beloop

Een verkoudheid of griepje verbetert meestal binnen 5-7 dagen en na een dag of 10 ben je er weer volledig bovenop. Wat te doen bij griep met koorts? Trainen is levensgevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en jouw lichaam heeft alle energie nodig om beter te worden. Je loopt bovendien het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier. Rust nemen en dus niet trainen!. Ook nadat je je weer beter voelt, heeft je lichaam rust nodig.

Basisregel: bij koorts het dubbele aantal dagen dat de koorts geduurd heeft niet sporten. Bij een griepje of verkoudheid zonder koorts kun je wel doortrainen. Het is wel verstandig om gedurende 2-3 dagen jouw trainingsarbeid te verminderen en minder intensief te trainen.

Tip: als je je ziek of grieperig voelt, check dan altijd je temperatuur. Meet deze temperatuur vòòr het innemen van paracetamol o.i.d.

Publicatiedatum: 12-01-2018